follow me =)

Selasa, 26 Januari 2010

PTD a.k.a Pegawai Tadbir Diplomatik


Salam 1Malaysia.

Masa bulan 11 2009, aku terima surat dari UiTM menawarkan aku sambung belajar ke PHD.. Kiranya aku belajar trus dapat Phd tanpa sijil Master... Berbelah bahagi jugala time tu samada aku nk terima tawaran atau tak.. UiTM juga menawarkan aku biasiswa iaitu TPM(kalo tak silap aku la). So kalo aku jadi smbung, aku just pergi dafta tanpa bayaran pape pun.. semua dah di tanggung oleh uitm. Nama aku pun di dafta kan secara automatik tanpa aku perlu membayar yuran borang permohonan dan juga mengisi form.. tau2 je nama aku dah ada dalam sistem.. Family aku semua suruh aku smbung belajar sbbnye peluang hanye datang sekali je. Memang aku akui, ramai yg nak sambung tapi tak kesampaian atas sebb kewangan. Tapi aku takde perasaan nak sambung blaja lagi... Aku rs aku tak mampu+tak minat ke arah tu.. Aku tak berminat nak membaca jurnal2 semua tu.. cukupla sekali aku lalui tu semua hehehe.. tp satu masa kalo aku tergerak nk sambung blaja, aku akn sambung.. bergantung kepada term & condition hehehe... Kadang2 aku dengar kawan2 aku sambung terasa jeles dan terasa aku nak sambung juga.. Tapi setelah aku pk semasak2nya, aku membuat keputusan untuk tidak smbung belajar.. Aku harap ada hikmat di sebalik keputusan aku...

Tup..tup.. pada bulan januari nie.. aku terima surat tawaran satu lagi iaitu.......... "Tawaran Pelantikan sebagai Pegawai Tadbir & Diplomatik (kontrak)"....  Sebelum tu, zana ada ckp yg Sila dan juga Ayie dapat tawaran tu dan JPA anta melalui pos... So aku kisah tak kisah la time tu, malam tu erny call aku.. Tp time dia cll tu aku tgh drive untuk g cari umah sewa baru.. pastu aku suruh dia cll semula bila aku dah free.. Mlm tu juga aku msg erni, aku ingt dia just nak bertnya kabar je rupanya ada berita gumbira.. Dia pun dapat juga tawaran tu.. Aku plak tak pasti samada aku dapat or tak sbb nye surat hantar ke umah aku kt jhr. Bila aku cll mak aku, mak aku takde kat umah plak balik kg lawat atok.. Pas mak aku blk, aku cll lagi skali.. mak aku ckp da kad pos laju.. yahoo..aku dpat juga(walaupun tak g amik lagi surat tu dah tahu dapat or tak ahahhahaha).. Syukur aku dapat keje PTD.. aku pun tak tahu kenapa aku suka sgt dapat ptd nie.. padahal keje di TM ni tak la teruk sgt, kemudahan dan benefit dia pun boleh tahan la tp kena tunggu permenant aru leh nikmatinye semua.. So dgn selamba nya aku menerima jawatan itu walaupun berdebar-debar rasa dihati untuk memikul tnggungjwb tersebut... Byk yg aku pk, tapi takpela aku trima n nak try jadi ptd... Aku kontrak 2 thn, so dalam dua tahun tu, aku kena lulus berbagai ujian antara nye ialah :
a. Lulus Peperiksaan Khas memasuki Skim PTD
b. Lulus uijian psikologi
c. Laporan Penilaian Prestasi Tahunan berada di tahap baik
d. Lulus kursus pendek berbentuk penilaian yang ditetapkan
e. Lulus program PTD Assessment Centre (PAC)
f. Lulus kursus Diploma Pengurusan Awam (DPA)
g. Diperakuan oleh Jabatan
h. Lulus temuduga Suruhanjaya Perkhidmatan Awam...
Hhaaa..sebanyak 6 jenis aku kena lulus.. tak taula leh lulus ke tak.. aku berserah pada-NYA sahaja beriringan doa dan tawakal dan juga usaha.
Tak sangka aku JPA leh tawarkan cm gitu skali untuk pemegang biasiswa JPA.. Tapi tpt dan juga bahagian aku tak diberitahu lagi. Masa time dafta aru dia akan btau... tapi aku dapat agak mesti ramai cm aku dapat twaran bekerja di TM.. Di TM kami di induksikan di Marang,tganu sebelum di letakkan ditempat2nya. Aku rasa, ptd ni pun lebih kurang macam tu sbb nye, aku kena lapor diri seperti berikut :
Tarikh : 18 Februari 2010
Waktu pendaftaran : 10 pagi
Tempat : Auditorium, Jabatan Perdana Menteri, Kompleks B, Putrajaya.
Haa..lagi satu aku hepi sgt sbb aku mybe akan bekerja di putrajaya.. Tu la tempat yang aku idam2 kan.. tak tau la knp aku teringin bekerja di sana, tetapi aku berminat walaupun pakwe aku kata tak hapenning duk sana hehehee... Tp aku tak leh gumbira sgt sbb penempatan aku tak tahu lagi.. tunggu dan lihat sahaja ye.. tunggu 18hb nie... berdebar-debar rasanya.. Wish me luck k..
All the best to you...

1 ulasan:

  1. kalau rasa x nak belajar x payah pergi... hati jadi x ikhlas result pn akan jadi x ok... buang masa tenaga dan duit... =P

    BalasPadam