follow me =)

Sabtu, 1 September 2012

mengambil ukuran bahagian seluar

Sebelum ni aku da kongsi sedikit nota untuk mengambil ukuran baju melayu (DISINI)... Sekarang aku nak kongsikan cara-cara untuk mengambil ukuran seluar baju melayu pula..

1. Keliling Pinggang : Ukur lilitan di bahagian pinggang yang paling ramping dan masukkan satu jari untuk kelonggaran.

ukuran keliling pinggang













2. Keliling pinggul : Ukur lilitan bahagian pinggul yang paling besar dan masukkan satu jari untuk kelonggaran.

ukuran keliling pinggul













3. Labuh seluar : Ukur dari pinggang hingga ke buku lali atau ke bahagian labuh yang bersesuaian mengikut kehendak pemakai.

ukuran labuh seluar













4. Bukaan kaki : Ukur dari buku lali mengikut lebar yang bersesuaian. Ukuran juga boleh dibuat dengan mengukur bukaan keliling seluar sedang yang dipakai.

Ukuran bukaan kaki













5. Keliling lutut : Ukur lilitan di bahagian lutut mengikut kelonggaran yang sesuai. Ukuran juga boleh dibaut dengan mengukur bahagian keliling lulut seluar sedang yang dipakai

Ukuran keliling lutut













6. Keliling paha : Ukur lilitan di bahagian paha mengikut kelonggaran yang sesuai. Ukuran juga boleh dibuat dengan mengukur keliling peha seluar sedang yang dipakai.

Ukuran keliling paha













7. Cawat : Ukur dari pusat hadapan hingga ke belakang melalui kelengkang mengikut keselesaan pemakai. Hujung ukuran di belakang adalah sama paras dengan bahagian pusat.

Ukuran cawat








Ok. Selesai sudah.. =).. Ukuran-ukuran tersebut hendaklah di catit dalam kertas supaya tidak terlupa dan akan di gunakan untuk membuat polar baju dan juga seluar.. Jumpa lagi~~

lain-lain : Hanya tuhan yang tahu perasaan ku kali ini.. Tak tau nak cakap ape.. aku berserah kepada-MU.. =(

0 comments:

Catat Ulasan